Как да приготвиш живи пробиотици у дома посредством дива ферментация

16.10.2020

Как да приготвиш живи пробиотици у дома посредством дива ферментация


Една доста позабравена и много древна рецепта, която внася мигновен и огромен баланс в тялото.

ПРОБИОТИЦИТЕ! Това са живи бактерии, които тушират вредното влияние на модерните храни, пълни с консерванти и химикали.



Днес ще ви покажа един изключително лесен метод как да ги проготвите за минути. Освен това натуралните ви пробиотици никога не са били по-вкусни.

Туршия или Дива Ферментация?

Незнайно защо, в днешно време туршиите придобиха много по-широка популярност. Но пък позабравихме за един ефективен стар метод. Още нашите баби и дядовци и много преди тях са приготвяли зеленчиците от двора си по един бърз и лесен начин. Просто са ги заливали със солена вода. Това е всичко! Принципът е същият, както е с приготвянето на кисело зеле

Този начин се нарича дива ферментация. Или още естествена ферментация, Лактоферментация.

Туршиите са приготвят с допълнителен изкуствен фермент - оцет, аспирин или друг. Разликата е там, че по този начин не можем да предизивкаме естествено ферментиране на зеленчуците.

Съвсем доскоро и аз самата не знаех това. Но когато изследвах темата, останах крайно впечатлена. Оказа се, че в един буркан можеш да създадеш цяла армия от живи, качествени и мощни пробиотици.

Малко по-надолу ще опиша как точно да си приготвите това великолепно ястие-лекарство. Всички снимки са направени от мен, а тези красиви бурканчета и в този момент се намират в кухнята ми. Толкова са вкусни... Но преди да опиша изключително лесния начин на приготвяне, първо бих жлелала да споделя с вас защо дивата ферментация е толково важно да присъства във всеки дом.


  


Лекарство или храна?

Най-добрата храна е тази, която е вкусна, но и лечебна. 

На практика приготвените посредством жива ферментация зеленчуци смело можем да наречем ЛЕКАРСТВО. Не просто зимнина или консервиран зеленчук, а гигантски дози полезни бактерии.

Интересно е да знаете...

Учудващо е колко малко вегани познават в дълбочина този метод. Тъй като веганството изключва от менюто всякакви животински продукти, в това число и киселото мляко, веганите на практика се лишават от неговите ценни качества. Трябва да ви кажа обаче, че натурално ферментиралите зеленцуци носят далеч повече ползи, отколкото киселото мляко. Да, в него всички сме чували, че се съдържат ценни бактерии. Но също така и носят известна вреда. По темата може много да се прочете. Но затова пък естествено ферментиралите зеленчуци носят единствено облаги за вашето тяло.

Защо натуралната ферментация е толкова полезна?

Все по-често в менюто ни просъстват немалки количества от "модерните" храни, повечето от тях доста вредни за телото. Което на практика не е подготвено как да се справи с тях. А и нерядко приемаме широкоспектърни антибиотици. Всички тези фактори разрушават естествената бариера на дебелото и тънките черва. Именно, когато "лошите микроорганизми" вземат превес над "добрите", тази бариера бива унищожена. А от тук насетне всички вредни субстанции вече няма начин да бъдат спрени. Още по-неприятното е, че самите вредни субстанции започват да произвеждат свои собствени токсини, които попадат в кръвта. Откъдето пък имат достъп до цялото тяло. Ето защо все по-чести са оплаквания като преумора, нервност, паник атаки, некачествен сън, неврологични проблеми, инфекции, недобър вид на кожата, дори депресии и гняв. Вече има категорични изследвания, които сочат, че коренът на повечето здравословни проблеми е именно в нарушената чревна флора. Заболявания, за които дори не би ви хрумнало, че може да се дължат именно на дисбаланса в червата ви. 

Тази мъдрост обаче се е знаела още векове назад. Модерната индустрия напоследък разми това знание. Но истината никога не може да бъде скрита. А именно, че коренът на здравето е в нашите черва. Добра чревна хигиена и баланс е равно на здрав дух и здраво тяло.



Знаехте ли, че ВСЕКИ ДЕН вие приемате сериозни количества антибиотик?

Това по-малко се отнася за веганите и вегетарианците. Причината е, че във всяка порция месо се съдържа значително количество антибиотик. Просто това е факт, в тази индустрия се използват гигантски количества антибиотик, който се приема от всяко животно във фермите. Дори не се заблуждавайте, че ако днес сте хапнали вкусна порция месце, вие не сте погълнали и още една невидима доза - от антибиотици. 

Така че, мили приятели, пробиотикът ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да присъства в менюто ви. ВСЕКИ ДЕН!

Домашен пробиотик или такъв в опаковка?

Разбира се в аптеките има избор. Но аз винаги залагам на домашната дива ферментация. Причините са много: имаш превкусна туршия, знаеш напълно за нейния произход, винаги ти е под ръка, цялото семейство я обича и гарантирано в нея има пробиотикът, от който тялото ви има нужда. 


 

Какви ползи носят пробиотиците от дивата ферментация?

На практика с всяка хапка ферментирал зеленчук, вие приемате живи бактерии. ПРОБИОТИЦИ.

Ползите са неизброими:

  • Ферментиралите храни съдържат пробиотици (живи бактерии), които поддържат микробиомния баланс.

  • Ферментацията не само запазва хранителните вещества, но ги разгражда до по-лесно смилаема форма. Соята например е изключително богата на протеини, които без ферментация са трудно усвоими – тя разгражда сложния протеин до лесно усвоими аминокиселини. Не случайно в Азия соята се консумита предимно ферментирала – мисо, темпе или тамари (соев сос). При нас чудесен пример са киселото мляко и хлябът с жива закваска. В първия случай лактозата в прясното мляко се разгражда с помощта на бактериите, във втория - бактериите от кваса разграждат протеина в зърното.

  • Ферментацията създава нови хранителни вещества.  Докато преминават през жизнения си цикъл, микробните култури създават витамини от групата В, включително фолиева киселина, рибофлавин, ниацин, тиамин и биотин. Ферментиралите храни често се промотират като съдържащи витамин В12, който отсъства в растителните храни. За сажаление проучванията показват, че става дума за неактивни аналози. В12 се намира само в храни от животински произход.

  • Ферментацията неутрализира анти-нутриенти като фитиновата киселина, съдържаща се в семената и ядките. Напомням, че фитиновата киселина има способността да се свързва с минерали като желязо, калции, цинк и калии, като по този начин ги прави недостъпни за нас.

Как да приготвим диво ферментирали зеленцуци:

Това е толкова лесен процес! Между другото, както е и с всичко естествено в природата. Само хората имаме способността да усложняваме. Всъщност вече всичко е измислено и не е нужно да се набъркваме чак толкова в естествените процеси на живота.

За да си имате такива красиви буркани, пълни с вкусен жив лек, е нужно само това:

  • Подреждате нарязаните на средно едро зеленчуци в бурканите. Може да добавите подправки по свой вкус: черен пипер на зърна, хрян, гулия, сух копър или други.
  • Приготвяте вода със сол. На всеки литър около 30 гр. сол, което се равнява около 2 супени лъжици сол. За предпочитане е морска, а водата да е изворна. Стопляте водата на котлона, за да може солта в нея да се разтвори напълно. След като изстине до стайна температура, напълвате бурканите догоре. Това е всичко! Но е много важно всички зеленчицу да бъдат покрити докоре, в противен случай ще се образува мухъл. По-надолу съм описала няколко съвета. Важно е да ги прочетете. 
  • Готовите буркани НЕ се затварят. Покриват се с парцалче или просто поставяте капачката, без да я затваряте. Колкото да не се покрият с прах. 
  • Най-добре е да притиснете зеленчуците с торбички, пълни с вода, вместо с капачка. Или със зелев лист. Така ще сте сигурни, че всичко е под вода. 
  • Поставте бурканите върхи табла, поднос или тавичка. Има вероятност при ферментацията течността да се наддигне и да изцапа наоколо. Но не се касае за сериозно количество.
  • Слек около седмица ферментацията е приключила. Може дори и по-рано. Опитвйте и сами ще прецените. След като е готово, вече може да затворите по-трайно капачките. Дръжте в хладилник, мазе или хладно помещение.

Някои важни съвети:

  • Изпозлвай чиста вода, за проедпочитане изворна;
  • За предпочитане е да съхраняваш в стъклени буркани;
  • Ако искаш да удължиш живота на туршията, добави в нея хрян или гулия. Така заленчуците ще се запазаят твърди и цели за по-дълго време;
  • Ферментацията се случва толкова по-бързо, колкото е по-топло. Но есента е идеално време (20-24 градуса).
  • Обикновено е нужна само една седмица за ферментацията, понякога и по-бързо;
  • След като е готова, тършията се държи на хладно (мазе, хладно помещение или халдилник);
  • Понякога на повърхността се образува бял слой. Той не е опасен. Ако желаеш, може да отстраниш с лъжица;
  • Много важно е докато ферментирате, туршията да бъде плътно покрита от течността. Проверявайте и доливайте солена вода, ако е нужно. Но най-добре е да се притисне със зелев лист или торбички с вода за тежест.
  • Ако някои от зеленчуците се подават над течността, има голяма вероятност да се образува цветен мухъл. Ако това се случи, най-добре изхвърлете целия буркан, понеже мухълът е знак за наличието на образували се токсини.

За дивата ферментация могат да се използват на практика всякакви зеленчуци. Но ето най-добре кои ферментират:

  • Зеле

  • Моркови

  • Карфиол

  • Зелен боб
  • Корнишони

  • Целина

  • Зелени домати

  • Камби

  • Ряпа

  • Чесън

Но на мен най-много ми харесва морков, камби и цветно зеле. А също корнишоните.

Дъпълнителен съвет:

Ако не желаете да приготвяте големи количества кисело зеле в бидони, направете го точно по този начин, който е описан по-горе. Така хем няма да имате нужда от голямо помещение за обемния бидон. Освен това няма да мирише толкова, ще си имате готови порции в буркан. А също и няма нужда да преточвате всеки ден, понеже количеството е по-малко. Вкусът е абсолютно същият.

Желая ви здраве и много наслада за вкуса. Домашно ферментиралите зеленчуци са с доста по-приятен вкус от традиционните туршии. Убедете се сами в това!

Ето и любимите ми кухненски помощници, които задължително стоят на кухненски плот или шкаф у дома.

Назад към всички новини